دانستني هاي تغذيه


 





 

سبز سبز با سبزي هاي سبز
 

متخصصان تغذيه تاكيد دارند«سبزيجاتي كه داراي برگهاي سبز رنگ و پهن هستند،يكي از غني ترين منابع به لحاظ دارا بودن ريز مغذي هاي مفيد و حياتي براي بدن محسوب مي شوند».
با وجودي كه تقريباً همه مي دانند سبزيجات سبز رنگ براي بدن مفيد هستند،اما هنوز بسياري از ما از مصرف آنها پرهيز مي كنيم.
نام چند سبزي اصلي سبز رنگ كه تاثير آنها بر روي سلامت بدن شگفت انگيز و فوق العاده است:
-كلم بروكلي تاثير فوق العاده و قابل توجهي در پيشگيري از سرطان دارد و مصرف آن براي افرادي كه سابقه ابتلا به حمله قلبي يا سكته مغزي داشته اند،توصيه مي شود.اين سبزي همچنين منبع غني از آهن بوده و به همين خاطر براي افرادي كه كم خوني ناشي از فقر آهن دارند،بسيارمفيد است.البته مصرف ساير غذاهاي حاوي آهن و داروهاي تجويزشده را نيز ادامه داد.گل هاي كلم بروكلي را با بخار يا آب جوش با حرارت خيلي ملايم بجوشانيد و مصرف كنيد تا خواص تغذيه اي خود را حفظ كنند.
-كلم پيچ يكي ديگر از اين سبزيجات پرخاصيت است كه مصرف آن بسيار توصيه مي شود.اين سبزي چه خام و چه پخته مصرف شود،مزايا و خواص بسيار دارد.كلم پيچ به دليل اينكه سرشار از ويتامين A است،براي پوست و چشم ها فوق العاده مفيد مي باشد.اين سبزي همچنين به دليل دارا بودن فتو ريز مغذي ها به بدن براي مقابله با مولكول هاي مضر راديكال آزاد كمك مي كند.همچنين در پيشگيري از سرطان هاي ريه ،معده ،روده و پروستات مفيداست.متخصصان تغذيه براي كساني كه قصد بدنسازي دارند،كلم پيچ را توصيه مي كنند، چون منبع غني از يد است و به رشد ماهيچه ها كمك مي كند.
- سبزي مفيد بعدي جوانه لوبيا است كه اگر در سالاد يا به صورت ميان وعده مصرف شود، موادمغذي مهمي را به بدن مي رساند.جوانه هاي لوبيا سرشار از ويتامين Cهستند و مصرف مشتي از آنها سه چهارم نياز روزانه بدن به ويتامين Cرا تامين مي كند.جوانه لوبيا همچنين حاوي ويتامين هايA،B،Eو كلسيم ،آهن و پتاسيم است.
-اسفناج هم جزء سبزيجات اصلي است كه بايد در رژيم غذايي گنجانده شود.اين سبزي حاوي كاروتنوئيد است كه در پيشگيري از سرطان موثر مي باشد.به علاوه اسفناج به دليل دارا بودن مقادير زيادي ويتامين CوA براي سلامت پوست و چشم ها بسيارمطلوب است.اين سبزي به دليل دارابودن مقادير زيادي پتاسيم براي مبتلايان به فشارخون بالا بسيارمفيد است.اسفناج همچنين ماهيچه ها را تقويت مي كند و براي مبتلايان به كم خوني هم مفيد است.
-يكي ديگر از منابع متنوع ويتامين ها،كاهو است.كاهو منبع غني از ويتامين هايA,B,C و فوليك اسيد،منگنز وكروم است و همچنين كالري را پايين مي آورد.كاهو منبع غني ازآهن هم هست كه به تشكيل خون كمك مي كند.به علاوه به دليل دارا بودن منيزيم براي سلامت مغز و اعصاب ضروري است.
يادآوري مي شود كه مصرف هيچ يك از اين سبزيجات به تنهايي نمي تواندتمام نيازهاي بدن به مواد مغذي مورد اشاره را تامين كند،ولي در تامين اين مواد كمك موثري مي نمايند.

ورزش و تقويت احساس سيري
 

متخصصان مي گويند:«ورزش كردن نه تنها به شما كمك مي كندكه كالري هاي اضافي را بسوزانيد،بلكه همچنين با هدف قراردادن اعصاب اشتها در مغز،احساس سيري را در شما تقويت مي كند».
متخصصان خاطر نشان كردندكه ورزش حساسيت اعصابي را كه در كنترل احساس سيري نقش دارند، تحريك و احيا مي كندكه در نتيجه آن ميل به غذا خوردن كاهش مي يابد و درنهايت به كاهش وزن كمك مي كند.
به گفته كارشناسان بهداشت عمومي ،افزايش نرخ چاقي هم اكنون به يكي از مهم ترين پديده هاي مهم و نگران كننده باليني -همه گيرشناسي تبديل شده است.فاكتورهايي مثل تغيير در عادات تغذيه اي و زندگي كم تحرك و كم فعاليت نقش مهمي در شيوع چاقي دارند.مصرف زياد و افراطي چربي باعث بروزخطاهايي در سيگنال دهي نورون هايي مي شود كه نقش كنترل احساس سيري را در منطقه هپيوتالاس مغز بر عهده دارند.اين خطاها منجر به مصرف بي رويه و كنترل نشده غذاها مي شوندكه پيامدآن«چاقي »است.

رابطه آب و عفونت هاي ادراي
 

پزشكان مي گويند:«نوشيدن آب به ميزان كم در طول شبانه روز سبب افزايش احتمال بروزعفونت هاي مجاري ادراري درزنان مي شود».
آمارها نشان مي دهند حدود 25 تا 35 درصد از بيماران مبتلا به عفونت هاي ادراري را زناني تشكيل مي دهند كه آب كم مصرف مي كنند.
دكترسونيل پراكاش ،رييس بخش نفرولوژي در انستيتو سلامت آريمتس در اين باره تاكيدكرد:«نوشيدن آب كم و ناكافي و نيز مصرف نادرست نمك خطر ابتلا به اين بيماري را افزايش مي دهد».
وي خاطرنشان كرد:«اين عفونت همچنين در زناني يافت مي شودكه مراقب بهداشت فردي خودنيستند».
البته لازم به ذكراست كه وزن اضافي و ديابت هم احتمال بروز اين عفونت ها را در زنان تشديد مي كنند.

اهميت توجه به رژيم غذايي در دوران بلوغ
 

كارشناسان تغذيه مي گويند:«رژيم غذايي حاوي چربي زياد در دوران بلوغ با افزايش خطر بروز سرطان سينه در سنين بالاتر رابطه مستقيم دارد».
محققان مي گويند:«دوره بلوغ زماني بسيار حساس و مهم است،چون چارچوب اصلي براي رشد غدد سينه ايجادمي شود.آنچه از آزمايشات روي حيوانات آزمايشگاهي بر مي آيد اين است كه مصرف زياد غذاي پرچرب در اين دوران سبب ايجاد التهاب در غدد سينه مي شود كه حاصل آن افزايش خطر سرطان سينه است».
از آنجا كه اين تغييرات التهابي در ابتدا در هنگام دوره حياتي بلوغ ايجاد مي شوند كه زمان شدت رشد و تقسيم سلولي است،لذا مي توانند تاثير بلند مدت در سال هاي آتي زندگي داشته باشند.

چند راهكار ساده خانگي براي درمان سوزش سردل
 

همه ما ممكن است گاهي اوقات دچار حالت ترش كردگي معده شويم كه در اين وضعيت ميزان اسيد معده افزايش مي يابد و به اصطلاح معده اسيدي مي شود.
اين مشكل زماني بروز مي كندكه غددگوارشي در معده اسيد زيادي ترشح مي كنند و وقتي مقدارآنها از حد معمول بيشترشود،احساس سوزش سردل بروز مي كند كه با مصرف غذاهاي ادويه دار تشديد مي شود.
چند اقدام خانگي موثر براي درمان سوزش سردل:
از مصرف نوشيدني هاي گازدار و حاوي كافئين پرهيزكرده و چاي گياهي را جايگزين آن كنيد.هر روز يك ليوان آب ولرم بنوشيد.
موز،هندوانه و خيار را در رژيم غذايي روزانه خود بگنجانيد.در ضمن آب هندوانه هم براي درمان ترشي معده بسيار مفيد است.
هرروز يك ليوان شير بنوشيد.حتما آخرين وعده غذايي را 2 تا 3 ساعت قبل از رفتن به رختخواب مصرف كنيد.به علاوه همواره وعده هاي غذايي كوچك ،منظم و سروقت داشته باشيد.ازمصرف موادي مثل سركه ،غذاهاي ادويه اي ،ترشي وخيار شورخودداري كنيد.فاصله هاي طولاني مدت بين هروعده غذايي يكي ديگرازعوامل افزايش اسيدمعده است،بنابراين توصيه مي شود زمان بين وعده ها را كوتاه تركنيد،اما وقت مشخصي را در هر روز به خوردن اختصاص دهيد.مقداري برگ نعناع را در آب جوش بجوشانيد و اين جوشانده رايك ليوان بعد از هر وعده غذايي مصرف كنيد. مكيدن مقداري ميخك عطاري يك راهكار موثر ديگر در اين زمينه است،ليمو،بادام و ماست هم به عنوان خوردني هايي شناخته هستند كه اسيد معده را كاهش داده و سوزش سردل را بهبود مي دهند.سيگار و الكل هر دو اسيد معده را افزايش مي دهند، اما در عوض جويدن آدامس به دليل توليد بزاق و كمك به حركت غذا در مجاري گوارشي ،علائم سوزش سردل را كاهش مي دهد.
زنجبيل هم به هضم غذا كمك مي كند(چه به صورت پودر و چه به صورت كپسول).
همچنين نوشيدن يك ليوان شربت آبليمو يك ساعت قبل از ناهار علائم اين مشكل را كاهش مي دهد.

بايدها و نبايدهاي تغذيه اي دريك آشپزي سالم
 

شايد شما هم هميشه به دنبال دستور العمل ها و بايدها و نبايدهايي بوده ايد تا الگوي سالمي براي زندگي باشيد،مثلاً از خوردن غذاهاي ناسالم و سرخ كرده پرهيزكنيد،مراقب تغذيه خود باشيد و خوب ورزش كنيد.
در اينجا چند نكته ساده اما مهم در رژيم غذايي ارائه شده كه شما را از انجام اين خطاهاي تهديد كننده و بيماريزا مصون مي سازند:
نكته اول اين است كه چگونه در آشپزخانه از نمك استفاده كنيد.نمك معمولي آشپزخانه كه از سوپر ماركت خريداري مي كنيد،سفيد شده و تمام املاح آن تصفيه شده است .اين نمك تصفيه شده يا يددار همچنين حاوي افزودني هايي مثل سيليكات آلومينيوم ،قند دكستروز،مواد سفيدكننده و مواد شيميايي است.نمك براي بدن حياتي است،اما اينكه چه نوعي را انتخاب كنيد هم بسيار مهم است ،اما راه حل چيست؟ توصيه مي شود در اين مورد از بلورهاي تصفيه نشده نمك سنگ استفاده كنيد.نمك سنگ حاوي84 نوع از 92 املاح ضروري است و همچنين حاوي كلسيم و منيزيم مي باشد كه بدن هماهنگ حاوي كلسيم و منيزيم مي باشد كه با بدن هماهنگ و سازگار است.
نكته دوم اين است كه از مصرف چاي كيسه اي يا به اصطلاح «تي بگ»پرهيز كنيد و به جاي آن به چاي سبز يا چاي گياهي روي آوريدكه گزينه اي مناسب تراست.چاي كيسه اي در واقع تمام تاثيرات مفيد چاي را از بين مي برد.تي بگ با استفاده از تركيبي موسوم به «اپي كلروهيدرين»توليد مي شوند كه در توليد حشره كش ها و پلاستيك ها مورد استفاده قرار مي گيرد.همچنين كيسه هاي اين نوع چاي رنگ زدايي مي شوند تا سفيد شده و لبه هاي آنها هم با استفاده از مواد شيميايي حرارت ديده و بسته بندي مي شود.ما قطره قطره اين مواد شيميايي را وارد بدن مي كنيم و با جذب آنها سيستم ايمني بدنمان ضعيف ترمي شود.راه حل اين مشكل هم استفاده از برگهاي طبيعي چاي است.
توصيه مهم سوم برچسب روي مواد غذايي است .اگر مطالب روي برچسبي را درك نمي كنيد يا نمي توانيد بخوانيد آن خودداري كنيد.
نكته چهارم آب قبل و بعد از غذا است.دانش طبيعت درماني معتقد است كه نوشيدن آب 30 دقيقه قبل و تا يك ساعت پس از مصرف هر وعده غذاي پخته براي بدن مضر است.
توصيه پنجم آگاهي از مضرات پلاستيك و نزديكي آن با موادغذايي است.به ياد داشته باشيد قوطي ها و بسته بندي هاي پلاستيكي را هرگز در مايكروويو قرار ندهيد.از گرم كردن غذاهاي چرب در ظروف پلاستيكي و داخل مايكروويو حتماً پرهيز كنيد و در عوض از ظروف شيشه اي و سراميكي استفاده نماييدكه سالم و بي خطر هستند.

فوايد معجزه آساي عسل
 

عسل جايگزيني طبيعي تر و سالم تر براي شكر است كه سال هاي زيادي در بسياري از نقاط دنيا در آشپزي و طبخ غذاها مورد استفاده قرار گرفته است.عسل منبع فوق العاده ي از انرژي است و به عنوان خوردني كاهش دهنده علائم خستگي هم شناخته شده است.
متخصصان تغذيه مي گويند:«عسل براي تقويت سطح ايمني بدن فوق العاده مفيداست.اين خوردني درمانگر و معجزه آسا همچنين داراي خواص آنتي اكسيداني و ضد باكتريال قابل توجهي است كه براي حفاظت از سيستم گوارشي مفيد هستند.به علاوه مي توان از عسل براي درمان مشكلات و بيماري هاي معمول مثل سرما خوردگي و گلو درد استفاده كرد.از سوي ديگر با وجودي كه عسل قادر به درمان سرطان نيست،اما داراي خواص ضد تومور است و سطح آنتي اكسيدان بين سلولي را افزايش مي دهد».
همچنين عسل حاوي قندهاي گلوگز و فروكتوز است و مقدار منيزيوم ،پتاسيم ،كلسيم،آهن و فسفات را در بدن افزايش مي دهد.به علاوه عسل سرشار از ويتامين هايB وCاست».
متخصصان تاكيد مي كنندكه از خواص ضد باكتريايي عسل هم نبايد غافل شد.عسل نه تنها گلودرد را تسكين مي دهد،بلكه همچنين مي تواند باكتري هاي خاصي را كه سبب ايجاد عفونت مي شوند نابود سازد.در واقع اكثر موسيقي دانان و خوانندگان از تركيب عسل با آب ولرم براي نرم كردن گلو پيش از شروع برنامه هاي خود استفاده مي كنند.
عسل همچنين براي افرادي كه قصد كاهش وزن دارند،با ارزش و مفيد است.مصرف آبليمو در تركيب با عسل به هنگام صبح مخلوطي كامل براي تقويت ميزان متابوليسم بدن است،گرچه تاثير چنداني به خودي خود بر وزن بدن ندارد.

تنوع در وعده هاي غذايي، کليد طول عمر
 

اگر رژيم غذايي متنوعي را انتخاب کنيد که حاوي ترکيبي از آنتي اکسيدان ها، غلات سبوسدار و اسيدهاي چرب ضروري براي بدن باشد، مي توانيد خطر ابتلا به بيماري هاي جدي و مهم مثل ديابت، آلزايمر و بيماري هاي قلبي را کاهش دهيد و در نتيجه طول عمر خود را تضمين کنيد.
متخصصان مي گويند: « يک رژيم غذايي با اين ويژگي ها مي تواند ميزان کلسترول خود را که عامل اصلي بروز بيماري هاي قلبي است تا يک سوم کاهش دهد و تا حدود يک دهم از سطح فشار خون بکاهد.»
يک رژيم غذايي سالم و متنوع بايد حاوي مقادير زيادي از ميوه ها، سبزيجات، مغز خشکبار، ماهي هاي حاوي اسيدهاي چرب ضروري و همچنين غلات سبوسدار باشد.
کليد موفقيت در يک تغذيه کامل و سالم اين است که تمام اين انواع خوراکي ها را به رژيم غذايي روزانه خود وارد کنيد.
اين رژيم غذايي زماني باعث سلامتي و تقويت بدن مي شود که همه اين مواد غذايي با هم مصرف شوند و فقط مصرف يکي از آنها نمي تواند ريزمغذي هاي ضروري براي بدن را به ميزان کافي تامين کند.

با خواص شگفت انگيز دانه خردل آشنا شويد
 

دانه هاي گياه خردل از پنج هزار سال پيش مورد استفاده انسان قرار گرفتند و به دليل دارا بودن خواص فراوان شناخته شده هستند.
دانه هاي خردل حاوي کالري پايين و ارزش تغذيه اي بالا هستند و خواص آنتي باکتريال و ضد عفوني کننده و فوق العاده اي دارند. اين دانه ها در انواع مختلف شامل خردل سياه، خردل سفيد و خردل هندي قهوه اي با پوست و يا به شکل پودر موجود هستند.
کارشناسان تغذيه خاطرنشان کردند که روغن خردل به دليل گرمايي که توليد مي کند براي پوست بسيار مفيد است.
دانه خردل سرشار از ريزمغذي موسوم به سلنيوم است که اين ماده معدني خواص ضد التهابي فوق العاده اي دارد. همچنين دانه خردل منبع غني از عنصر منيزيم است که به کاهش شدت حملات آسم و علائم خاص آرتريت روماتوئيد و پايين آوردن فشار خون کمک مي کند.
کارشناسان مي گويند: « اگر از سردردهاي ميگرني رنج مي بريد، سري به خردل بزنيد، چون دانه هاي خردل آرام بخشي موثر براي کاهش تعداد دفعات سردردهاي ميگرني هستند.»
دانه هاي خردل سرشار از کلسيم، منگنز؛ اسيدهاي چرب امگا - 3، آهن، روي، پروتئين و فيبر خوراکي هستند. به علاوه براي افرادي که بد اشتها هستند، دانه هاي خردل واقعاً مي توانند کمک کننده باشند. براي رفع بد اشتهايي توصيه مي شود که مقداري دانه خردل سياه را با شير مخلوط کنيد و 15 تا 20 دقيقه قبل از غذا آن را بنوشيد.
دانه هاي خردل همچنين براي گوارش و هضم فوق العاده سودمند هستند، چون سرعت متابوليسم را در بدن افزايش مي دهند. اين دانه ها همچنين براي زنان يائسه که مشکل خواب دارند، مفيد است.

بي اشتهايي رواني و ارتباط آن با حاملگي هاي ناخواسته
 

پزشکان مي گويند: « زناني که دچار بي اشتهايي رواني هستند، بيشتر با بارداري هاي ناخواسته مواجه مي شوند.»
احتمال سقط جنين نيز در اين زنان بيشتر از کساني است که با اين اختلالات تغذيه اي جدي مواجه نيستند.
بي اشتهايي عصبي عبارت است از امتناع کردن از داشتن يک وزن سالم و طبيعي براي بدن، به طوري که فرد دائماً ترس از چاق شدن دارد و علت آن تصوير اشتباهي است که از تناسب اندام خود در ذهن ممکن است داشته باشد.
اين ارتباط مي تواند به دليل باور اشتباه عموم باشد که معتقدند زنان مبتلا به بي اشتهايي رواني نمي توانند باردار شوند، چون دوره هاي عادت ماهانه منظمي ندارند.
به گزارش سايت فيرورگ دکتر بوليک که در حال حاضر رياست برنامه اختلالات تغذيه اي در دانشگاه کاروليناي شمالي را بر عهده دارد، در اين باره خاطرنشان کرد: « بي اشتهايي رواني روش ضد بارداري خوب و قابل اطميناني نيست و نامنظم شدن عادت ماهانه ناشي از آن نمي تواند مانع از بارداري شود.»

کاهش باروري مردان با مصرف زياد چربي هاي اشباع شده
 

مصرف زياد چربي هاي اشباع شده با آسيب رساندن به اسپرم ها (سلول هاي جنسي مردان)، توان بارورسازي مردان را کاهش مي دهد.
متخصصان علوم پزشکي در دانشکده پزشکي هاروارد در اين باره خاطرنشان کردند: « مرداني که مقادير زيادي از چربي اشباع شده مصرف مي کنند (مانند آنچه در سوسيس و کره يافت مي شود) با مشکل کاهش تعداد اسپرم ها مواجه خواهند شد.»
از طرف ديگر، مرداني که رژيم غذايي آنها سرشار از چربي هاي سالم مثل امگا- 3 و امگا - 6 است (مانند چربي هاي موجود در ماهي و مغز خشکبار)، اسپرم هاي فعال تر و سالم تري دارند.
چربي هاي اشباع شده در گوشت فرآوري شده، سوسيس و همبرگر، لبنيات و کره يافت مي شوند.

گام هاي تغذيه اي در کاهش کلسترول خون
 

نخستين گام در کاهش کلسترول خون، رعايت رژيم غذايي مناسب و ورزش است.
* اولين قدم اين است که چربي هاي آشکار در مواد غذايي را جدا کنيد و چربي هاي اشباع يعني چربي هايي که در دماي اتاق جامد هستند (مانند شير پرچربي، خامه، کره، پنير پرچربي، پوست مرغ و چربي گوشت) را کمتر مصرف نماييد.
* از مصرف غذاهاي چرب و با کلسترول بالا نظير مغز، جگر، دل، کله پاچه، زرده تخم مرغ، سس هاي حاوي زرده تخم مرغ، کره، روغن نارگيل، روغن حيواني، شکلات، شيريني هاي خامه دار، کيک، سيب زميني سرخ شده، سوسيس و کالباس اجتناب نماييد.
ماهي، مرغ و حبوبات چربي مضر کمتري دارند و منابع غذايي خوبي هستند. بهتر است ماهي و مرغ به صورت کبابي، آبپز يا بخارپز مصرف شوند.
* شير و انواع لبنيات کم چربي مصرف کنيد.
* سبزيجات و ميوه ها چربي کمي دارند و همچنين يک منبع سرشار از ويتامين ها هستند، بنابراين از اين مواد زياد مصرف نماييد.
* در صورت استفاده از چربي، از چربي هاي غير اشباع مانند روغن ذرت، کنجد، آفتابگردان، سويا و زيتون استفاده کنيد.
* سس سالاد کم چربي و ترجيحاً بدون چربي مصرف کنيد. بهتر است به جاي سس سالاد از آبليمو استفاده نماييد.
* به جاي گوشت قرمز تا حد امکان از گوشت سفيد به ويژه گوشت ماهي استفاده کنيد.
* براي تهيه غذاهاي خود از عدس، لوبيا، نخود و ديگر حبوبات بهره بگيريد.
* از نان هاي با آراد سبوسدار مثل سنگک بيشتر استفاده کنيد.

راهنماي مصرف غذا
 

از اين غذاها بيشتر استفاده کنيد:
* شير کم چرب ( 2- 1 درصد چربي ) يا بدون چربي، ماست (چربي 2 درصد يا کمتر)، پنيرهاي تهيه شده از شير يا ماست بدون چربي
* قسمت هاي بدون چربي گوشت
* نان، غلات کامل، برنج، ماکاروني و غذاهاي مشابه
* سبزي هاي تازه، کنسرو شده يا منجمد شده بدون سس مثل نخودفرنگي، سيب زميني، ذرت، * هويج، کلم، گوجه فرنگي و کدو
* ميوه ها مانند سيب، انواع برگه، انواع توت، آلو، کشمش، پرتقال و انگور
* حبوبات از قبيل عدس و انواع لوبيا
* بيسکويت هاي کم چربي
از اين غذاها کمتر استفاده کنيد:
* بيسکويت هاي کرمدار و پرچربي، پيراشکي، شکلات و بستني
* غلات طبخ شده با روغن نارگيل
* سبزي هايي که با سس هاي محتوي خامه يا کره طبخ شده باشند
* غذاهاي سرخ شده
* انواع کيک هاي ميوه اي و دسرهاي مختلف
* غذاهايي که داراي مقدار زيادي گوشت باشند.
* انواع چيپس

زردچوبه، طلاي چاشني ها
 

زردچوبه که به عنوان طلاي ادويه هاي غذايي شناخته شده است، حاوي ماده اي موسوم به «کورکومين » مي باشد که خاصيت آنتي اکسيداني فوق العاده بالايي دارد و همچنين حاوي بسياري از مواد شيميايي مفيد ديگر است.
اين ادويه در غذاهاي هندي به وفور استفاده مي شود و در آشپزي آسيايي ها و همچنين آمريکايي ها نيز جايگاه مهمي دارد.
دکتر مهتاب جعفري استاديار داروسازي در آمريکا در اين باره تاکيد کرد: « نتايج آزمايشات ما نشان مي دهد که اين ادويه خواص ضد التهابي و ضد سرطاني فوق العاده اي دارد و با پيشگيري از تشکيل تومورها و بهبود عملکرد اعضاي بدن و تحرک آنها، سبب افزايش طول عمر مي شود. اين ادويه روي ژن هاي مربوط به سرطان و نيز ژن هاي مربوط به افزايش سن تاثيرگذار است.»

از خواص فوق العاده ليموترش چه مي دانيد؟
 

متخصصان تغذيه مي گويند: « ليموترش منبع سرشار از ويتامين Cاست.»
نوشيدن آب يک عدد ليموترش که درون يک ليوان آب گرم ريخته شده به عنوان اولين چيزي که در هنگام صبح مصرف مي کنيد به پاکسازي دستگاه گوارش شما کمک مي کند. اين نوشيدني ساده، اما بسيار مفيد سطح ايمني بدن را نيز بالا مي برد و بنابراين امکان ابتلا به عفونت ها را کاهش مي دهد.
ليموترش به دليل دارا بودن خواص آنتي باکتريال و ضد ويروسي براي مقابله با آنفلوانزا و سرماخوردگي بسيار مفيد است. از اين رو توصيه مي شود با مصرف يک ليوان آبميوه حاوي ليموترش خود را در برابر اين بيماري ها مصون کنيد. اين ميوه سرشار از خاصيت، خون را پاکسازي مي کند و بنابراين بدن را از مواد سمي تميز مي کند.
اسانس ليمو احساس تازگي و اعتماد به نفس ايجاد مي کند. همچنين اين ميوه حاوي نوعي روغن اصلي است که ميزان تمرکز را افزايش مي دهد. به علاوه مي توانيد موها را دسته دسته جدا کرده و روي آنها ليمو بماليد تا درخشش طبيعي خود را پيدا کنند.

اثرات ويتامين B12 براي مقابله با آلزايمر
 

ويتامين B12 مي تواند براي محافظت از مغز در برابر بيماري آلزايمر مفيد باشد. پزشکان مي گويند: «سالمنداني که بخش فعال بيشتري ازاين ويتامين را در خون خود دارند، کمتر در معرض خطر ابتلا به آلزايمر هستند. البته اين ارتباط لزوما به اين معني نيست که مصرف مکمل هاي ويتامين B مي تواند از تحليل ذهني افراد جلوگيري کند.»
پيش از اين نيز متخصصان اعلام کرده بودند که ويتامين هاي گروه B مثل ويتامين B12 و فوليک اسيد به بهبود مبتلايان به سکته مغزي و قلبي کمک مي کنند. به گزارش خبرگزاري رويترز، دکتر هوشمند خاطرنشان کرد: « بسياي از سالمندان با کمبود ويتامين B12 مواجه هستند و از اين حيث بررسي بيشتر تاثير اين ويتامين بر روي فعاليت و توان مغزي، حائز اهميت است.»

مصرف زياد گوشت قرمز و خطر بروز سرطان معده
 

پزشكان هشدار دادند:«كساني كه گوشت قرمز دوست دارند و زياد مصرف مي كنند،بيشتر در معرض ابتلا به سرطان هاي خاص مثل سرطان هاي گلو و معده هستند».
با كاهش مصرف همبرگر و كباب مي توان احتمال ابتلا به سرطان را كاهش داد.
متخصصان آمريكايي با بررسي و مطالعه بر روي 500هزار فرد بالغ دريافتندكه هر چند نرخ ابتلا به اين دو سرطان چندان زياد نيست،اما در همان تعداد اندك هم كساني كه گوشت قرمز زياد مصرف مي كنند، بيشتردرمعرض ابتلا به اين بيماري ها هستند.
متخصصان مي گويند:«كساني كه 20درصد بيشترگوشت قرمز مصرف مي كنند،احتمال ابتلاي آنها به اين سرطان ها79درصد افزايش مي يابد».
كارشناسان تاكيد كردند:«براي اثبات اين ارتباط هنوزانجام بررسي هاي بيشترموردنيازاست».

تغذيه مناسب و يادگيري دانش آموزان
 

والدين مي توانند با تهيه مواد غذايي مفيد و صبحانه كامل،تحصيل در مدرسه را براي كودكان تسهيل كنند.والدين نبايد سلامت غذايي و مسائل بهداشتي كه براي يادگيري ضروري هستند را فراموش كنند.اكثراً افراد در هنگام صبح عجله دارند،ولي برنامه ريزي در روز تعطيل براي يك هفته چند دقيقه بيشتر زمان نياز ندارد و با اين كارمي توان مشكل كمبود وقت را نيزحل كرد.بر اين اساس محققان چندين توصيه را براي والدين در خصوص تهيه برنامه غذايي براي صبحانه و ناهار در هفته به صورت زير ارائه دادند:
-قرار دادن حداقل سه گروه غذايي در هر وعده و مطمئن شدن از وجود بعضي انواع پروتئين ها و كربوهيدرات ها مانند گندم و پاستا.
-به همراه بردن كودكان براي خريد و درخواست از آنها براي انتخاب يك نوع ميوه و سبزيجات براي يك هفته (كودكان را براي انتخاب انواع ميوه ها ترغيب كنيد).
-قراردادن گوشت در رژيم غذايي كودك با توجه به سن و سطح فعاليت و افزودن سبزيجات بيشتر به رژيم غذايي.
بر پايه اين گزارش،تهيه برنامه غذايي مناسب مي تواند به كودكان در بهتر يادگرفتن دروس كمك شاياني نمايد.

«يبوست »و راه هاي رهايي از آن
 

يبوست يا خشكي مزاج عارضه اي در دستگاه گوارش است كه به موجب آن مواد دفعي در روده بزرگ سفت مي شوند و دفع آنها با درد و سختي همراه مي شود.
براي كنار گذاشتن علل جدي يبوست معايناتي انجام مي شود و بعداز بررسي يك طرح درماني مناسب توسط پزشك توصيه مي شود.اين درمان مي تواند خوردن فيبر بيشتر،انجام ورزش بيشتر و پرهيز از مصرف بيش از حد مسهل ها و يا قطع داروهاي غيرضروري باشد.
فيبر بيشتري بخوريد
يكي از بهترين راه هاي درمان يبوست ،مصرف غذاهاي با فيبر زياد است.بهترين منبع فيبر،غلات (جو و گندم)و سپس حبوبات است.سبزيجات نيز داراي فيبر قابل توجهي هستند.مواد فيبردار حجم مدفوع را زياد و دفع آن را از روده بزرگ تسريع مي نمايند.نوشيدن مايعات كافي هم توصيه مي شود.
مرتب ورزش كنيد
-ورزش منظم به بهبودكار روده بزرگ و رفع يبوست كمك مي كند.درباره شروع برنامه ورزشي از پزشكتان سوال كنيد.از مصرف مزمن و طولاني مدت مسهل پرهيز كنيد .
-هرگز قبل از مشورت با پزشك از مسهل ها استفاده نكنيد.
مواد پرفيبر
-مصرف مواد غذايي زير كه حاوي فيبر هستند،در پيشگيري و درمان يبوست مي تواند موثر باشد.
-غلات پرفيبر
-حبوبات (نخود،لوبيا،عدس،لپه و باقلا)،سبوس،سبوس گندم و جو
-سبزيجات (مانندگل كلم ،هويج و نخود سبز)
- ميوه هاي تازه(به خصوص سيب وگلابي)و ميوه هاي خشك (مانند كشمش و برگه زردآلو)
- گردو ، فندق ، بادام و غلات ( به خصوص حبوباتي از قبيل عدس و لوبيا قرمز )
-استفاده روزانه از سالاد و كاهو همراه با يك قاشق سوپخوري سبوس گندم به علاوه روغن زيتون و آبليموكمك كننده است.
-توصيه مي شود مصرف برنج را محدود نماييد و به جاي آن از نان جو و يا سنگك استفاده كنيد.
اكثر قريب به اتفاق افرادي كه يبوست دارند،با درمان هاي معمولي خوب مي شوند.وقتي يبوست شديد باشد و بيمار با درمان هاي معمول بهبودي پيدا نكند،لازم است بررسي دقيق تري انجام گردد تا در مورد درمان طبي و يا جراحي روده بزرگ تصميم گيري شود.

خوراكي هاي دوستدار پوست
 

امروزه اطلاعات محدودي درباره بهترين غذاها براي حفظ سلامت پوست وجود دارد و هنوز به نظرمي رسدكه غذاهاي غني از آنتي اكسيدان تاثير محافظتي خوبي بر روي پوست دارند.
متخصصان چندخوردني و غذا را به عنوان دوستان صميمي پوست معرفي مي كنندكه اين غذاها شامل هويج،زردآلو و ساير ميوه ها و سبزي هاي زرد و نارنجي رنگ،ميوه گياه قره قاط،اسفناج و ديگر سبزي هاي داراي برگ هاي سبزرنگ،گوجه فرنگي،نخود،لوبيا و عدس،ماهي به ويژه ماهي آزاد و مغز خشكبار هستند.
دكتر لارس گيبسوم متخصص پوست مركز پزشكي مايوكلينيك در آمريكا مي گويد:«از سوي ديگر برخي از خوردني ها به پوست آسيب مي رسانندكه مهمترين آنها غذاهاي حاوي چربي و كربوهيدرات زياد هستند كه سبب پيري پوست مي شوند».
دكتر گيبسون توصيه مي كند:«آب زياد بنوشيد و به جاي گوشت قرمز از ماهي استفاده كنيد.از لبنيات كم چرب يا بدون چربي استفاده نماييد و نان هاي سبوسدار را به نان و پاستاي سفيد ترجيح دهيد.به علاوه تاكيد مي شود كه خوردن شيريني جات را محدود كنيد».

كودكان را به خوردن ماهي ترغيب كنيد!
 

به گفته كارشناسان تغذيه يكي از وظايف ضروري والدين نسبت به كودكان،ترغيب آنها براي مصرف ماهي به اندازه كافي است.
اگر يك كار مشكل در زمان كودكي وجود داشته باشد،آن عدم تمايل كودكان به خوردن ماهي است و در اين ميان تهيه ماهي به صورت تن نيز نتوانسته اين مشكل را برطرف سازد.
اين در حالي است كه رشد بدن كودكان به ويژه رشد مغز آنها نيازمند مصرف ماهي است.
دلايل زيادي وجود دارد كه افراد بايدحداقل هفته اي دوبار ماهي مصرف كنندكه يكي از آنها دارا بودن مقدار كم چربي و كالري است .ماهي داراي اسيدهاي چرب امگا-3 است كه براي توسعه مغز و اعصاب مفيد بوده و به بهبود بيماري هاي قلبي و عروقي كمك مي كنند.
به هرحال محققان توصيه مي نمايند:«والدين براي بهبود شرايط بدني و مغزي كودكان بايد آنها را به مصرف ماهي ترغيب كنند».
منبع:دنياي تغذيه ش 104